8 MEI 2005 : 7de
Paaszondag
Tussen Hemelvaart en Pinksteren
Sabine Van Huffel
Donderdag was het Hemelvaart. En elk jaar
opnieuw bekruipt me een gevoel dat ik al als kind had, een
gevoel van leegte. Ik sta daar dan met die leerlingen
naar de hemel te turen, naar die wolk die Jezus meeneemt.
Ineens is Hij weg en ik blijf achter, met een vreselijk gevoel
van leegte en gemis. En dan verfoei ik altijd die twee mannen
die me zeggen : wat staat gij daar naar de hemel te kijken
? Ik voel me dan zo verweesd. Ik mag dan wel weten dat Hij
is opgenomen in de heerlijkheid van God. Maar intussen heb
ik hem niet meer. Geef me alsjeblief de tijd om daarmee klaar
te komen. Die sfeer proef ik altijd tussen Hemelvaart en Pinksteren.
Jezus is weg, de Geest moet nog komen.
INTREDELIED : "Gij zijt voorbijgegaan" (lied
503)
INLEIDING
Jezus heeft de wereld verlaten en de Geest
is nog niet gekomen. Op dat moment beleven de leerlingen een
grens-ervaring. Maken wij dat niet regelmatig mee,
zo’n grenservaringen? Het gevoel van afscheid te moeten nemen
van iets dat ons ontglipt en dat wij moeten loslaten en terzelfdertijd
het hevig verlangen naar iets dat er nog niet is en dat wij
nog niet kennen. Ouders beleven het als zij hun kinderen
het huis zien uittrekken om op eigen benen te staan. Zij hopen
hen terug te vinden, op een andere manier. Maar zal dat wel
lukken? Is hun liefde zo vindingrijk dat ze zich aanpast aan
de nieuwe levenssituatie? Meestal wel, gelukkig! Maar ook
het kind dat het nest verlaat, beleeft op dat ogenblik
evenzeer een grens-ervaring. Dit ervaarde ikzelf heel scherp
op huwelijksreis. Nu ik het moedernest verlaten had, besefte
ik pas goed wat ik allemaal achterliet: de liefde van mijn
ouders, mijn zussen, de grenzeloze paraatheid van mijn moeder
die altijd klaarstond als ik ziek was of problemen had, …
Samengebald in 1 moment beleefde ik al deze banden van liefde
en werd ik me bewust van hun dierbaarheid, hun waardevol karakter,
maar dit nest had ik nu verlaten en hier sta ik nu op de drempel
van een nieuw nest dat ikzelf moet uitbouwen. Ik heb dat veilig
ouderlijk nest verlaten uit liefde voor mijn man. Maar is
die liefde wel sterk genoeg om hetzelfde uit te bouwen wat
ik van thuis uit meekreeg? Zal het me lukken? Hoe? Twijfels
overmanden me. Ik verliet het zekere en dook in het onzekere.
Ongetwijfeld heeft ieder van ons dergelijke
grens-ervaringen meegemaakt. Ook een rouwproces is
zo’n grens-ervaring waar we in volheid beseffen wat de overledene
voor ons betekende, welke leegte hij achterlaat. Dierbare
herinneringen wellen op in 1 moment, en dan begint de lange
weg tot verwerking, de zoektocht naar een nieuwe band met
de overledene, een proces dat jaren kan duren eer het Pasen
of Pinksteren wordt: het moment waarop hij een nieuwe zinvolle
band met de overledene ontdekt.
Toen ik in zo’n stemming de teksten van
deze zondag doornam, viel mij op dat er in deze lezingen gebeden
wordt. Johannes schildert voor ons een Jezus die bidt.
Dat komt niet zoveel voor in de evangelies. Meestal wordt
er gezegd dat Jezus zich terugtrok om te bidden, maar niet
hoe hij bidt of wat hij zegt. Maar hier horen we Jezus zelf
bidden. En dat vind ik heel krachtig. Luisteren we nu naar
het evangelie van Johannes.
EVANGELIE volgens Johannes: hfst. 17, vs. 1-11 plus vs. 21
BEZINNING na het EVANGELIE
Uit dit bidden van Jezus spreekt een enorme
intimiteit. Een intimiteit tussen Jezus en de Vader. Ze staan
wel heel dicht, de Zoon en de Vader. Zo dicht dat je zou kunnen
zeggen dat Jezus sprekend op zijn Vader gelijkt. Dat is herkenbaar
in ons eigen leven. Eerst zijn we als kinderen afhankelijk
van onze ouders, dan komt er een tijd dat we ons tegen hen
afzetten maar met ouder worden gaan we ontdekken dat ze ons
eigenlijk veel waard zijn en dat we willens nillens veel trekken
van hen in onszelf herkennen. Als mensen veel van elkaar houden,
dan gaan ze op elkaar gelijken. Zoiets moeten we ons voorstellen
over die band tussen Jezus en zijn Vader. Ze zijn helemaal
doordrongen van de liefde voor elkaar. Ze willen elkaar het
beste, het diepste geven van zichzelf. Ze schenken zich helemaal
weg aan elkaar. Ik denk dat de intimiteit in dit evangelie
die me zo raakte, precies hierin ligt. Er is een voortdurende
beweging over en weer van de één naar de ander : ``Alles
wat van Mij is, is van u en alles wat van u is, is van Mij’’.
Zozeer heeft de Vader Jezus lief dat Hij Hem zijn heerlijkheid
geschonken heeft. Zozeer heeft Jezus de Vader lief, dat Hij
voor ons de toegang tot de Vader is. Zo sterk is die band
van liefde, dat die liefde een aanbod is geworden van de Vader
door Jezus aan alle mensen.
En als er dan zo’n sterke band van liefde
is, dan kan het niet anders dan dat die liefde uitdijt als
een olievlek op het water. Dat zie je onder de mensen
: als twee mensen elkaar heel graag zien, dan straalt dat
af op anderen, dan willen zij dat met anderen gaan delen.
En dat is wat wij in het evangelie zien gebeuren. Wij, mensen,
wij worden meegetrokken in die intimiteit tussen Jezus en
de Vader. Wij blijven er niet buiten staan. Wij worden deelgenoot
gemaakt van die intimiteit tussen Vader en Zoon. Jezus bidt
voor ons. Hij bidt voor allen die in Hem zijn gaan geloven.
Hij bidt dus ook voor ons. En Hij bidt dat wij in die liefde
die is tussen Hem en zijn Vader mogen zijn. “Dat ook zij
in ons mogen zijn”.
Dit brengt me bij wat ik de kern van
mijn gebed noem. Bidden is voor mij gaan staan in Gods
tegenwoordigheid en iets voelen van die Liefde tussen Vader
en Zoon, waarin ik me geborgen weet. Het zijn niet de woorden
die over mijn lippen komen, noch de wijsheid die ik mijn pand
heb, maar de manier waarop ik in Gods tegenwoordigheid sta
die de echtheid van mijn gebed bepalen: zoals ik ben,
in al mijn gebrokenheid, in mijn kleinheid. In dit gebed ben
ik in waarheid met mezelf en word ik me bewust dat God me
bewoont in mijn diepste kern, dat ik daar mag wonen in die
gratuite liefde tussen Vader en Zoon. Zo’n gebed, zo’n
liefde brandt in mij om net als Jezus uit te stromen naar
anderen.
Zo vormt het gebed ons om tot een andere
mens, brengt ons tot God maar ook tot elkaar als één grote
familie. ``Dat allen één mogen zijn’’, bidt Jezus. Maar wat
zegt eenheid ons, mensen van goede wil, maar die er
ook niet zoveel van terechtbrengen ? Wat betekent eenheid
in een verscheurde wereld, waar mensen beter de taal van de
wapens dan de taal van de liefde verstaan? Zo is het. Wij
treuren erom. Maar Jezus kent onze gebrokenheid en
het hoopvolle is dat hij dit gebed doet met gebroken mensen
voor ogen. Want de woorden van het evangelie spreekt Jezus
uit, terwijl hij aan tafel zit met zijn vrienden en zij voor
het laatst samen gegeten hebben. En Jezus weet dat één van
zijn intieme vrienden hem zal verraden. En Jezus weet ook
dat een andere intieme vriend hem driemaal zal verloochenen
vóór het kraaien van de haan. En met dit weten, aan de vooravond
van zijn lijden en sterven, laat hij ons dit gebed na, als
een testament, als de samenvatting van zijn leven, als dat
wat wij absoluut niet mogen vergeten. Jezus is in de wereld
gekomen opdat de liefde waarmee Hij de Vader heeft liefgehad
in ons moge zijn.
Daartoe zendt Hij ons de Geest, die
ons deelgenoot maakt van die liefde. Het gebed van Jezus nodigt
ons uit om meer intens te gaan verlangen naar die liefde en
te bidden dat de Geest komen mag en ons mag sterken in geloof
en aanvuren in liefde. Dan zal dat gevoel van leegte in deze
tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren veranderen in een biddend
verlangen naar de Geest.
LIED: Hier in stilte verzameld, … (lied 643)
BEZINNINGSMUZIEK: Adagio in Sol
mineur van Tomaso Albinoni
COMMUNIELIED : Zoals
ikzelf gezonden ben, zo moet ook Gij …
BEZINNING na de COMMUNIE: Moederdag
Vandaag vieren we alle moeders. Hoe houden
zij het uit? Elke dag voor man en kinderen de helpende hand
zijn … vanuit een grenzeloze inzet? Vanwaar komt deze energie?
Wat is hun geheim? Het geheim, dunkt me, schuilt in hun liefdevolle
overgave, die de last van het moeten doen van elke
taak ombuigt in een mogen doen … uit liefde voor
elkaar. Zo brengen zij elk in hun gezin de hemel iets
dichterbij.
GEBED
tot MOEDER:
"Moederdag" (uit: Iny Driessen, Even stil – bidden met kinderen)
|