7 oktober 2012 : 27° zondag
Verbondenheid en trouw (Mc. 10, 1-12)
Marcel Braekers
Openingszang 546: Zomaar
een dak boven wat hoofden
Begroeting door Bert Van Haver
van studiegenoten
Begroeting
De Farizeeën
kwamen naar Jezus met de vraag of een man zijn vrouw mag verstoten?
En daarop volgt een heel gesprek over gehuwd zijn, scheiden en de
onverbreekbaarheid van het huwelijk. Geen gemakkelijke materie,
zeker niet in deze tijd nu veel relaties van korte duur zijn, ook
huwelijken. Vandaar de vraag: wat staat daarover in de Bijbel en
wat denken wij in dat opzicht vandaag, rekening houdend met allerlei
factoren waar men 2000 geleden geen besef van had?
Allereerst dit: Alle relaties, zowel die tussen partners, tussen
ouders en kinderen, vriendschapsrelaties, collegiale relaties staan
onder een sterke druk. De mobiliteit is toegenomen waardoor men
minder dan vroeger verbonden raakt met een (woon)plaats of met de
buurt en men dus vooral aangewezen is op zijn partner. Meestal hebben
de twee ouders een eigen job en een eigen werkritme. Ouders en opgroeiende
kinderen leven dikwijls in een andere levenscultuur. Er is veel
minder tijd voor vriendschap, enz. Mensen leven minder dan vroeger
in een groot familieverband en dus moet alle warmte en erkenning
binnen die kleine cel worden gegeven. Relaties springen gemakkelijker
stuk, omdat men er zoveel van verwacht en men met het gevoel leeft
dat men hier en nu gelukkig wil zijn. Is dat gevoel tijdelijk weg,
dan wil men veranderen. Het is trouwens pas vanaf de 18de eeuw dat
men over een liefdeshuwelijk spreekt dat steunt op gevoel.
In de eraan voorafgaande agrarische samenleving had het huwelijk
vooral een sociaal-economische functie. De sfeer rond relaties was
toen heel anders.
Nog iets merkwaardig is dat ondanks dalende huwelijkscijfers uit
onderzoek blijkt dat trouwen nog steeds belangrijk is. In de USA
is 90 % van de jongeren van plan te trouwen en een Duitse studie
wees uit dat 80 % van de ondervraagden wensten in een blijvend partnerschap
te willen leven. Ook een Vlaamse studie wijst uit dat jongeren blijven
dromen van een huwelijk en van kinderen. Desondanks zijn er veel
scheidingen wat doet besluiten dat het huwelijk niet meer die definitieve
bindende functie heeft, maar vooral aan symbolische betekenis heeft
gewonnen.
De vraag bij dat alles is hoe de kerk zich hierbij moet opstellen?
Hoe omgaan met scheiding en hertrouwen, hoe met het homohuwelijk
of andere vormen van samenwonen? Soepel en meegaand, enkel maar
bevestigend wat feitelijk gebeurt? Of gaat men flink dwars liggen
en houdt men een pleidooi dat misschien wel verheven is, maar totaal
voorbij gaat aan de huidige situatie en richt men zich tot een kleine
groep van getrouwen? U weet waarschijnlijk wel dat er in dat opzicht
een groot verschil is tussen het Romeinse standpunt en het Westerse.
In de Romeinse mentaliteit verdedigt men het standpunt streng
in de principes en mild in de praktijk. Wij, Westerlingen,
vinden dat schizofreen en zijn van oordeel dat je moet leven en
handelen volgens je principes. Dat verschil op zichzelf zorgt reeds
voor spanningen binnen de kerk. Niet alleen tussen Zuid- en Noord-Europa
bestaat dit verschil. Mondiaal gezien bestaan er grote verschillen
wat betreft seksualiteitsbeleving, monogamie, zorg voor de kinderen,
enz. Het doet mij de vraag stellen in welke mate men nog in algemene
termen over het huwelijk kan spreken. Het is in dat opzicht belangrijk
naar de Bijbel terug te keren, omdat in de Joodse traditie reeds
tegengestelde opvattingen bestonden en het gesprek met Jezus eerder
stof tot nadenken biedt dan dat het over een radicaal standpunt
zou gaan.
Laten we deze viering beginnen met een gebed voor al diegenen die
het aandurven elkaar trouw te beloven boven alle wisselvalligheden.
Bidden wij voor degenen die gekwetst en vernederd worden binnen
zon relatie. Bidden wij voor degenen die een nieuwe start
nemen. Voor de kinderen die dikwijls het grootste slachtoffer zijn
in huiselijke conflicten. Dat allen in God een schuilplaats mogen
ontdekken waar ze kunnen herbronnen en kracht ervaren om hun leven
te herwaarderen.
Smeeklitanie 139: Wees
Gij het woord, Gij de stilte
Gebed
Gij, die
De morgen ontbood
En het licht hebt geroepen,
Gij, ondoofbaar vuur,
Als een zon
Over ons opgegaan
Vat ons samen
In uw stralen,
En laat ons gedijen
In uw ogen.
Gij, die
De weerstand van de nacht
Wilt breken
En onze toekomst
Afdwingt aan het donker,
Gij
Zegen ook ons
Met uw licht. (S. de Vries, Zolang wij adem halen, p. 10)
Inleiding op de eerste lezing
Wanneer ik met
een koppel hun huwelijksviering voorbereid komt dikwijls de verwondering
of de vraag bij hen op: waarom hebben wij nu precies voor elkaar
gekozen en niet voor een ander? Wat zou daarbij meespelen? En dikwijls
zeg ik dan: misschien omdat je een rib van de ander hebt. Het verhaal
over de schepping van de eerste mensen gaat niet over biologie,
maar drukt in mythische beelden die verwondering uit waarom 2 mensen
zich tot elkaar voelen aangetrokken en welke plaats God daarbij
toekomt. Probeer bij het beluisteren van de tekst niet te struikelen
over de patriarchale context waarbij de vrouw uit de man wordt geboren
en niet omgekeerd en waarbij de vrouw een hulp wordt
genoemd, zo sprak en dacht men nu eenmaal in die tijd. Maar kijk
voorbij de culturele verschillen naar de kern van het verhaal.
Genesis 2, 18 24
Lied 591: Een teder geheim
Evangelie Mc. 10, 2 12
Homilie
Deze passage
over het huwelijk is ons allemaal goed bekend. En toch viel mij
bij de herlezing iets op dat ik nooit goed had gezien. Heel de passage
gaat praktisch alleen over de man. Eerst proberen te Farizeeën
Jezus vast te zetten door te vragen of een man zijn vrouw mag verstoten.
De rabbijnen hadden daarover heel verschillende opvattingen. Volgens
rabbi Shammai mocht een man alleen van zijn vrouw scheiden als ze
overspel had gepleegd. Diezelfde mening vind je ook in het evangelie
van Matteüs. Volgens rabbi Hillel was het al voldoende als
je vrouw teveel opspeelde, slecht kon koken, of gewoon als de man
een mooiere vrouw tegenkwam om te mogen scheiden. Daarbij mocht
de man wel scheiden, maar niet de vrouw. Zelfs na de scheiding bleef
ze zijn eigendom. Vandaar dat men de wet van een scheidingsbrief
had ingevoerd, omdat op die manier ook de vrouw vrij was en eventueel
een nieuwe relatie kon beginnen.
U begrijpt dat ook in die tijd dat alles voor vrouwen heel vernederend
was. In die context moet men de uitspraak van Jezus verstaan. De
Farizeeën vragen naar wat geoorloofd is en omdat Jezus weet
dat er verschillende standpunten bestaan, antwoordt Hij met wat
volgens Hem het ideaal is. God schiep de mens als mannelijk en vrouwelijk,
als twee gelijken, die oorspronkelijk bij elkaar hoorden en nu uitgenodigd
worden om in afzonderlijkheid van elkaar te houden. Niet toevallig
staat er dat de vrouw uit de rib werd genomen, want achter de ribben
bevond zich voor de Joden het gevoelscentrum. Door van elkaar te
houden drukken mensen uit hoe ze zich inschakelen in Gods plan met
onze wereld. En omdat een huwelijk in die tijd meestal een overeenkomst
was tussen twee families benadrukt Jezus het persoonlijke karakter
van het huwelijk door te zeggen dat beide hun familie verlaten om
één vlees te worden zoals dat zo mooi archaïsch
wordt gezegd. Het is een verbond door God gezegend, daarom mag men
er niet lichtvaardig mee omgaan.
Een heel andere vraag is: wat als dit ideaal niet wordt bereikt?
Welke pastorale houding moet men aannemen als relaties helemaal
fout lopen en mensen een nieuw leven beginnen? Nog maar enkele maanden
gelden schreef aartsbisschop Léonard dat men aan gescheidenen
de communie moet weigeren, maar hen natuurlijk met veel liefde moet
behandelen. Mij lijkt dat een schizofrene houding, die trouwens
onrecht doet aan het wezen van de eucharistie. Wat Jezus als ideaal
zag is heel duidelijk, hoe Hij dan naar mensen die een nieuwe relatie
begonnen keek veel minder. Opvallend is dat de eerste christelijke
gemeenten verschillende opvattingen tegenover echtbreuk hadden.
In het evangelie van Matteüs staat dat als één
van de twee overspel pleegt, scheiding mag. Paulus schrijft in zijn
brief aan de Corinthiërs dat als de spanning in een relatie
te hoog oploopt vb. omdat de partners een andere geloofsvisie hebben,
het beter is te scheiden.
De vraag blijft hoe Jezus zelf in de praktijk is opgetreden. In
andere omstandigheden zien we hoe Hij vol mildheid naar mensen kijkt,
hen altijd een nieuwe kans geeft en zo ook over zijn God spreekt.
Voor mij zijn dat belangrijker passages om te weten hoe we ons pastoraal
dienen te gedragen. Wat zich in de huis- of slaapkamer heeft afgespeeld
weten we niet en dus komt ons nooit een oordeel toe. Alleen God
mag over mensen oordelen. Als mensen scheiden is daar meestal een
lange weg van verdriet en eenzaamheid aan voorafgegaan. In dat opzicht
vind ik dat het geleefde leven het ideaal of de principes altijd
voorbij steekt. Daarmee doe ik niet tekort aan het ideaal, maar
willen we diep menselijk zijn dan heeft in alle omstandigheden de
concrete situatie voorrang op de principes. Dat is een fundamentele
wet die in alle omstandigheden in de moraal dient gerespecteerd
te worden. Ik vind dat het daarom voor ons christenen de diepste
plicht en roeping is om te helen, op te vangen en nabij te zijn.
Zo zijn we gestalte van de liefdevolle God waarover Jezus sprak.
Groot dankgebed 154: Wij
loven en danken U
Slot dankgebed 181: Dan zal er vreugde zijn op aarde
Na de communie 548: Nu nog met halve woorden.
|