13 december 2020: 3e zondag van de Advent
Wees blij : komen
zal het Licht’ (Joh. 1, 6-8; 19-28)
Ria
Verschueren
Deze derde adventszondag staat in het teken van
de vreugde: Gaudete wordt hij ook genoemd. We
zullen weer Jesaja horen die deze keer de diepe
vreugde bezingt van wie het licht heeft gezien.
Bij Johannes horen we verkondigen hoe het Licht
kan komen via een weg van harde soberheid en
terugkeer naar wat genoemd wordt ‘het huis van
de arme’.
Hiermee
sluit deze zondag ook mooi aan bij het thema van
Welzijnszorg: betaalbaar wonen.
Openingsgebed
(Perla Akerboom Roelofs)
Wij
zijn op zoek
naar rechtvaardigheid
naar wat recht en wat krom is
en naar wat wijs is
Zo zoeken wij het licht
in onze duisternis
terwijl ons duister licht wordt in
Zijn licht
Heer, verschijn!
Dat wij Uw sterren plukken
de hemel openrukken
en bij U zijn.
Vandaag voelen we het verlangen naar het Licht
wellicht meer dan ooit: zelfs Kerstmis, het
heilige begin, zal niet met de traditionele
luister kunnen gevierd worden. Het alleen en
verloren zijn krijgt hierbij een hele bijzondere
betekenis. Afgesloten van familie en vrienden,
opgesloten met onszelf of met medebewoners. Wat
en wie missen we? Wie zijn de anderen voor
mij, waar ontmoet ik nog de Ander? Hoe moeilijk
om één knuffelcontact te kiezen!
Misschien
helpt het wegvallen van de kerstdrukte ons juist
om in te keren naar soberheid. Terug naar de
woestijnervaring om het licht beter te kunnen
aanschouwen, vanuit onze innerlijke ruimte ,
vanuit onze ziel. Om los van alle afleiding
gefocust te zijn op de grondstroom van waaruit
wij leven, op God in elk van ons.
Ook vandaag lezen we uit de profeet Jesaja. Wie
kan beter dan hij de glorie van het Licht
oproepen. De vreugde van de bevrijding, de
blijdschap om het ontkiemen van de
gerechtigheid.
Jesaja: 61,
1-2; 10-11
De Geest van God, de Heer, rust op
mij
want de Heer heeft mij gezalfd.
Om aan de armen het goede nieuws te
melden
heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te
bieden.
Om aan gevangenen hun vrijlating
bekend te maken
en aan geketenden hun bevrijding.
Om een genadejaar van de Heer uit te
roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten.
Ik vind grote vreugde in de Heer,
mijn hele wezen jubelt om mijn God,
Hij deed mij het kleed van de
bevrijding aan,
hulde mij in de mantel van de
gerechtigheid,
zoals een bruidegom een kroon opzet,
zoals een bruid zich tooit met haar
sieraden.
Want zoals de aarde haar gewassen
voortbrengt,
zoals een tuin het gezaaide laat
ontkiemen,
zo laat God, de Heer, gerechtigheid
ontkiemen
en glorie voor het oog van alle
volken.
In
de tweede tekst horen we de evangelist
Johannes over het Licht, bij hem een centraal
thema.
Hij beschrijft hoe Johannes de
Doper de woestijn opzocht om te kunnen getuigen
van het komend Licht.
Johannes 1, 6-8;
19-28
Er
kwam iemand die door God was gezonden; hij
heette Johannes. Hij kwam als getuige, om van
het licht te getuigen, opdat iedereen door hem
zou geloven. Hij was niet zelf het
licht, maar hij was er om te getuigen
van het licht: het ware licht, dat elke mens
verlicht en naar de wereld kwam.
Dit is het getuigenis van Johannes :
Hij zei : “Ik ben de stem die roept in de
woestijn: ‘Maak recht de weg van de Heer'
zoals de profeet Jesaja gezegd heeft”.
De afgevaardigden van de farizeeën vroegen:
‘Waarom doopt U dan, als u niet de messias
bent of Elia of de profeet?’. ‘Ik doop met
water’ antwoordde Johannes, ‘maar in uw midden
is iemand die u niet kent, hij die na mij komt
– ik ben het niet eens waard om de riemen van
zijn sandalen los te maken’.
Dit gebeurde in Bethanië aan de
overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte.
Toelichting
Johannes
getuigt van het Licht. Het Licht staat symbool
voor de boodschap die God aan de mensen wil
brengen.
Licht is helderheid en
zuiverheid, echtheid ook.
Licht maakt de dingen
zichtbaar. We zeggen : ‘het licht zien’, en we
bedoelen: eindelijk iets begrijpen, een
uitweg zien uit verwarring en beklemming,
schijnbaar hopeloze situaties zien opklaren. Het
licht zien als symbool voor inzicht en een nieuw
begin. Ook het volk van Israël had volgens
Johannes een radicale ommekeer nodig, hij
nodigde hen uit in de woestijn. In die dorre
duisternis, het tekort, de stilte en eenzaamheid
kan een besef groeien van wat er echt toe
doet in ons leven, waar een kiem van licht, van
vrede en gerechtigheid zich kan openbaren.
Zou je dan kunnen
zeggen: aan bekering gaat een bepaald soort van
aandacht vooraf? Iets in jezelf wordt
klaargemaakt om op het juiste moment de juiste
‘boodschap’ te kunnen ontvangen, het licht te
zien. Jesaja getuigt in zijn tekst van de grote
vreugde die het doen van het goede , het volgen
van de Heer teweegbrengt. Zo laat
God gerechtigheid ontkiemen en glorie voor
het oog van alle volken.
Marcel schrijft in zijn
toelichting voor deze zondag (na te lezen op de
site van de belgische dominikanen) dat Johannes
de Doper voor zijn verkondiging en doop precies
Bethanië koos . Want Bethanië is niet
zomaar een plaats. Het betekent ‘huis van
de arme’. Johannes de Doper wou niet in
Jerusalem prediken. In de rijkdom en
oppervlakkigheid van de samenleving daar, kon
niets nog het hart, de ziel raken. Vanaf de
basis moest iets nieuws gebeuren. Hij ging
daarom terug naar de woestijn, naar de plaats
waar vroeger het joodse volk na de ballingschap,
daar aan de rand van de woestijn aan de Jordaan,
het Beloofde Land aan de overkant voor zich zag
liggen. Johannes preekte dat men terug moest
keren naar de spiritualiteit van harde eenvoud
en zuivere relaties. Dat was voor hem Bethanië,
het huis van de arme. En er was een nieuwe
Mozes, een nieuwe Jozua nodig die het volk via
de oversteek door de rivier naar een nieuw begin
zou leiden. Die boodschap maakte op Jezus, die
daar ook was, een enorme indruk en deed hem
bewust worden van zijn zending. Dat is ook
de reden waarom in de advent de figuur van
Johannes De Doper ter sprake wordt gebracht. We
hebben nood aan een nieuw en radicaal begin.
Het verlangen naar licht
raakt aan onze zoektocht naar een nieuwe
manier van zien en van zijn. Ik denk dan aan de
soberheid in deze coronatijden, de solidariteit
en zorg voor elkaar, het groeiende contact met
familie, buren en vrienden over de afstand heen.
Gaat het ons iets leren om ook in na-coronatijd
te bewaren?
Voorbeden
Vele gezinnen in
ons welvarend landje ervaren in deze
lockdown nog meer dan anders de stress van met
teveel mensen in een te kleine ruimte te
moeten leven. Laten we naar Bethanië, het huis
van de arme gaan, om samen met de mensen die
met een beperkt budget leven, te ijveren voor
meer gelijkwaardigheid in het woonbeleid. en
zo mensen bij te staan in hun zoektocht
naar een betere woonst.
Slotgebed
Laten we tot slot
bidden tot de Onnoembaar Nabije wiens Licht we
samen verwachten.
Onze
Vader, die in de hemelen zijt
Uw Naam worde geheiligd
Uw wil geschiede op aarde zoals
in de hemel
Geef ons heden ons dagelijks
brood
en vergeef ons onze schulden
zoals ook wij vergeven aan onze
schuldenaren
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.
Zegen
Mag
ik jullie uitnodigen om tijdens de zoomviering
bondig jullie getuigenis met ons te delen:
waar en wanneer ontmoeten wíj het Licht op
onze wegen?
|