27 december 2020: Feest van de H. Familie
De zang van Simeon
(Lc. 2, 22-40)
Jan
Degraeuwe
Welkom op de zondag tussen Kerstmis en
Nieuwjaar, het feest van de heilige familie.
Maria, Jozef en hun pasgeboren zoon staan
centraal, maar er zijn nog bezoekers in de
tempel. Laten we de viering feestelijk inzetten
met een stukje uit de Messiah van Haendel.
And He shall
purify the sons of Levi, that they may offer
unto the Lord an offering in righteousness.
Hij zal de zonen
van Levi reinigen opdat zij de Heer in
gerechtigheid offer brengen. (Maleachi 3:3)
We zijn hier samen in onze virtuele kapel, in
onze virtuele tempel “In de naam van de Vader,
de Zoon en de Heilige Geest. Amen”.
Jezus
werd geboren in een stal. Het is goed om in het
openingsgebed een plaats te geven aan de armen.
Het is vandaag de vierde zondag van de maand en
dan brengt de wereldgroep een wereldgebed. We
plaatsen die gebeden ook steeds op de website.
Michel werkt in de favela’s van Salvador De
Bahia in Brazilië. Rika kreeg van hem een mooie
tekst van een jongen uit het centrum. Ze zal hem
nu voorlezen.
Niettegenstaande
alles sta ik op
Uit
de favela, uit de vernedering die mijn kleur
mij opdringt
sta
ik op
Uit
een verleden in pijn geworteld
sta
ik op
Ik
ben een zwarte oceaan, diep in geloof ,
die
groeit en aanzwelt als de vloed.
Achter
mij laat ik nachten van terreur en wreedheid
ik
sta op
in
de richting van een nieuwe dag van intense
klaarheid
Ik
sta op
Met
mij breng ik de gave van mijn voorouders
Ik
draag de droom en de hoop van de tot slaaf
gemaakte mens
en
zo sta ik op
ik
sta op
ik
sta op.
In vernedering en
verwerping , zonder plaats in de herberg komt
een goddelijk kind met een ongezien licht ons
de weg tonen om op te staan. Licht en Hoop ,
ook in diepe duisternis.
In de eerste twee hoofdstukken van zijn
evangelie schrijft Lucas op poëtische wijze over
verwachting en geboorte. De Messias naar wie al
zo lang was uitgekeken is geboren. In de
evangelielezing van vandaag zullen we horen hoe
Maria en Jozef zoals alle jonge ouders met hun
pasgeboren zoontje naar de tempel gaan om er de
voorgeschreven rituelen uit te voeren. Lucas
combineert de rituele zuivering van de moeder
met de rituele opdracht van de eerstgeborene. De
rituele zuivering moet gebeuren op de veertigste
dag na de geboorte, dat is 2 februari of
Lichtmis. We lezen deze tekst ook vandaag om het
feest van de heilige familie te vieren. Meerdere
keren benadrukt Lucas hoe gewetensvol Maria en
Jozef de regels uit de Torá naleven. Ze doen
alles overeenkomstig de wet van Mozes. Aan het
slot van het verhaal benadrukt hij nog eens dat
alles gedaan werd overeenkomstig de wet van de
Heer. Lucas verankert hiermee de geboorte van
Jezus in het eeuwenoude joodse geloof. Het is
niet zo vreemd dat er rituelen rond de geboorte
werden en worden uitgevoerd. De geboorte van een
kind en misschien nog meer van het eerste zijn
diepe, blijvende herinneringen van een moeder en
een vader. Aan het einde van het verhaal horen
we dat “ze terugkeerden naar Galilea, naar hun
woonplaats Nazaret. Het kind groeide op, werd
sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods genade
rustte op hem.” Als mensen die opgroeiden in een
gezin, voelen we ons verbonden met Jezus, Maria
en Jozef. In de tempel gebeurde nog veel meer,
dat horen we in de lezing.
Lc.
2, 22-40
Toen
de tijd was aangebroken dat ze zich
overeenkomstig de wet van Mozes rein moesten
laten verklaren, brachten ze hem naar Jeruzalem
om hem aan de Heer aan te bieden, zoals is
voorgeschreven in de wet van de Heer: ‘Elke
eerstgeboren zoon moet aan de Heer worden
toegewijd.’ Ook wilden ze het offer brengen dat
de wet van de Heer voorschrijft: een koppel
tortelduiven of twee jonge gewone duiven.
Er woonde toen in
Jeruzalem een zekere Simeon. Hij was een
rechtvaardig en vroom man, die uitzag naar de
tijd dat God Israël vertroosting zou schenken,
en de heilige Geest rustte op hem. Het was hem
door de heilige Geest geopenbaard dat hij niet
zou sterven voordat hij de Messias van de Heer
zou hebben gezien. Gedreven door de Geest kwam
hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun
kind daar binnenbrachten om met hem te doen wat
volgens de wet gebruikelijk is, nam hij het in
zijn armen en loofde hij God met de woorden:
‘Nu laat u, Heer, uw
dienaar in vrede heengaan,
zoals u hebt
beloofd.
Want met eigen ogen
heb ik de redding gezien
die u bewerkt hebt
ten overstaan van alle volken:
een licht dat
geopenbaard wordt aan de heidenen
en dat tot eer
strekt van Israël, uw volk.’
Zijn vader en moeder
waren verbaasd over wat er over hem werd gezegd.
Simeon zegende hen en zei tegen Maria, zijn
moeder:
‘Weet wel dat velen
in Israël door hem ten val zullen komen of juist
zullen opstaan. Hij zal een teken zijn dat
betwist wordt, en zelf zult u als door een
zwaard doorstoken worden. Zo zal de gezindheid
van velen aan het licht komen.’
Er was daar ook een
profetes, Hanna, de dochter van Fanuel, uit de
stam Aser. Ze was hoogbejaard; vanaf haar
huwbare leeftijd had ze zeven jaar met haar man
geleefd, en ze was nu al vierentachtig jaar
weduwe. Ze was altijd in de tempel, waar ze God
dag en nacht diende met vasten en bidden. Op dat
moment kwam ze naar hen toe, bracht hulde aan
God en sprak over het kind met allen die
uitzagen naar de bevrijding van Jeruzalem.
Toen ze alles
overeenkomstig de wet van de Heer hadden gedaan,
keerden ze terug naar Galilea, naar hun
woonplaats Nazaret. Het kind groeide op, werd
sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods genade
rustte op hem.
Kerstlied: Nu
zijt wellekome
Het schilderij van
Ambrogio Lorenzetti uit 1342 beeldt de
ontmoeting in de tempel uit. Bovenaan staan
Mozes en de profeet Maleachi. Mozes gaf de Wet
aan het volk en Maleachi is de laatste profeet.
Het stukje uit de Messiah was van Maleachi. De
schilder legt hiermee de band met het eerste
verbond. Maria reikt het kind over aan Simeon.
Als je goed kijkt zie je dat het op zijn duim
zuigt. Hanna wijst ernaar en houdt in haar
linkerhand een rol waarop haar lofzang over de
bevrijding van Jeruzalem staat. staat: “Op dat
moment kwam ze naar hen toe, bracht hulde aan
God en sprak over het kind met allen die
uitzagen naar de bevrijding van Jeruzalem.” Haar
leeftijd drukt uit hoe lang ze heeft moeten
wachten op de Messias: na zeven jaar huwelijk,
was ze zeven maal twaalf jaar, dat is
vierentachtig jaar weduwe.
De oude Simeon ging een levenslange zoektocht.
Hij leefde in de verwachting van de Messias en
de Geest drijft hem naar de tempel om de kleine
Jezus te zien. Simeon onderkent de betekenis van
Jezus: hij is de redder die vertroosting zal
brengen. Aan wie zal hij redding brengen? In
zijn zang noemt Simeon achtereenvolgens: aan
alle volken, aan de heidenen en aan het volk van
Israël. De volgorde is opmerkelijk eerst alle
volkeren, dan de heidenen en tot slot Israël.
Dit is een universele boodschap. De redding die
Simeon aankondigt is een licht, mensen zullen
niet meer in duisternis dwalen, maar een visie
op de toekomst hebben. We zien hier een
zonsopgang, de dag breekt aan. Hoewel Simeon ook
tegenkanting en lijden voorspelt. Lucas laat van
in het begin weten dat er ook lijden en dood is.
Het schilderij van Ambrogio Lorenzetti is
majestatisch. De tempel is groots met zijn
gouden zuilen en de personages zijn prachtig
gekleed. Het laatste schilderij van Rembrandt
“De lofzang van Simeon” uit 1669 is een
meditatie op dezelfde evangeliepassage, maar hoe
verschillend!
De oude Simeon draagt het kind op zijn gestrekte
onderarmen, hij heeft de ogen gesloten en spreekt
met zachte stem. De vele tinten bruin hebben een
verstillend effect. Dit schilderij legt de nadruk
op “Heer, laat nu uw dienaar in vrede heengaan”.
Het lied van Simeon wordt gezongen aan het einde
van de completen, het laatste gebedsmoment van het
dagelijkse getijdengebed. Het is een avondgebed, de zon gaat onder en je hoopt
op een veilige verkwikkende slaap. Voor de viering
van Lichtmis componeerde Bach de cantate “Ich habe
genug” met daarin de prachtige aria “Schlummert
ein”. Je hoort dat er afscheid genomen wordt, van
de dag, maar ook van wereld. Dit jaar zijn veel
mensen in eenzaamheid gestorven en in heel
beperkte kring begraven. Om hen te gedenken
luisteren we nu naar de aria Schlummert ein”
Schlummert ein,
ihr matten Augen, fallet sanft und selig zu!
Slaap maar in,
vermoeide ogen, val maar zacht en zalig dicht!
We bidden nu samen het Onze Vader waarin we
vragen dat de vrede van Kerstmis zou mogen
doorbreken in onze wereld.
Onze Vader
In de twintig verzen van de evangelielezing
vonden schilders en componisten het
ochtendgloren en de avondschemering. Als de zon
’s ochtends opkomt vat je de dag vol goede moed
aan. Als de zon ’s avonds in prachtige kleuren
ondergaat verlang je naar weldoende rust om de
volgende dag weer verder te kunnen. Om ons leven
echt te leven moeten we elke dag vol moed
aanvatten en elke nacht vol vertrouwen ingaan.
Hanna en Simeon wijzen hiervoor naar het licht
dat in de wereld kwam. Als je in deze cirkel van
moed, vertrouwen en hoop durft stappen, stap je
in het geloof en we kunnen elkaar daarin
steunen.
In deze zin wens ik jullie een zalig en gelukkig
nieuwjaar. Moge het licht van Kerstmis ons een
gans jaar verlichten.
Ik nodig jullie uit om te delen wat de zang van
Simeon bij jullie heeft opgeroepen.
|