24 oktober 2021: 30e zondag door het jaar (2021)
De economie volgens
Jezus Christus (Lc. 16: 1-17)
Ides
Nicaise
Begroeting,
kruisteken en inleiding
Zoals
aangekondigd is er vandaag geen
eucharistieviering. Ik ben zelfs zo vrij om ook
de lezingen van deze zondag links te laten
liggen en van deze gelegenheid gebruik te maken
voor een meer persoonlijke toets. Enerzijds
vierde ik vorige week mijn ‘officieel’ afscheid
aan de universiteit, met een hele rist
toespraken, van mezelf incluis. Dat was voor mij
een gelegenheid tot reflectie op mijn werk als
onderzoeker en lesgever. Bovendien was het
vorige week 17 oktober, Werelddag van verzet
tegen extreme armoede, en ook dat heeft
natuurlijk alles met economie te maken.
Ik
koos dus als thema voor deze viering ‘de
economie volgens Jezus Christus’. Ik ben
inderdaad econoom en christen tegelijk, een
beetje schizofreen dus. Tussen ons economisch
denken en het evangelie durft het wel eens
knetteren. Jezus was niet economisch geschoold
en nam dan ook regelmatig stellingen in waarvan
menig econoom de wenkbrauwen fronst. Maar ik kan
me inbeelden dat, indien hij economie had
gestudeerd, hijzelf ook met gefronste
wenkbrauwen naar de cursusteksten had zitten
staren.
Lied 585 ‘Lied
aangewaaid’
Openingsgebed
Als bezinning lezen wij een uittreksel
uit een homilie van Oscar Romero in 1977
“Het is maar
al te gemakkelijk om dienstknechten van het
woord te zijn
Zonder
de wereld lastig te vallen.
Een
heel spiritualistisch woord, een woord zonder
engagement.
Een
woord dat kan weerklinken, waar ook ter
wereld,
Omdat
het nergens echt op slaat.
Een
dergelijk woord veroorzaakt geen problemen,
Brengt
geen conflicten met zich mee.
Wat
conflicten en vervolging teweegbrengt, wat de
authentieke kerk tekent,
Is het
woord dat brandt – zoals dat van de profeten,
En zich
verkondigend én aanklagend richt tot het volk.
De
verkondiging van het woord kan dienen om de
wonderen van God te geloven en te aanbidden.
Maar
het moet vooral dienen om de zonden van de
mensen die zich verzetten tegen het rijk van
God
uit hun
harten te rukken, uit hun samenlevingen, uit
hun wetgeving,
uit hun
instanties die onderdrukken en mensen gevangen
zetten,
die de
rechten van God en van de mensen met voeten
treden.
Thema 1: de
economie van het vertrouwen
Lezing:
de werkers van het elfde uur (Kinderbijbel
Offringa p.241-242)
Commentaar
Eén van de dilemma’s waar economen mee
kampen is het volgende: enerzijds zijn de meeste
mensen voorstanders van een systeem van
werkloosheidsverzekering, al is het maar omdat
ze rekening houden met het risico om zelf ooit
hun werk te verliezen. Maar anderzijds houdt
zo’n systeem ook het gevaar in dat
uitkeringstrekkers zich dankzij die uitkeringen
gaan nestelen in hun situatie en geen inspanning
meer gaan doen om opnieuw aan de slag te gaan.
Daarom zijn uitkeringen in de meeste landen
ofwel beperkt in de tijd, ofwel in bedrag. In
België dalen de uitkeringen naarmate je langer
werkloos bent: in die mate zelfs, dat ze voor
sommige categorieën tot 30% onder de officiële
armoedegrens duiken. M.a.w. het systeem dompelt
langdurige werklozen bewust in de armoede om hen
‘aan te moedigen’ zo snel mogelijk terug werk te
vinden. Jammer, maar nodig om misbruiken te
voorkomen – zo wordt geredeneerd.
Jezus
hield er een heel andere logica op na. In zijn
parabel van de werkers van het elfde uur biedt
de wijngaardenier alle werklozen die hij
aantreft een dubbele garantie aan: hij stelt ze
allemaal tewerk, en hij betaalt alle arbeiders
precies hetzelfde loon, ongeacht hoeveel of hoe
weinig ze gewerkt hebben. Dat zou in ons systeem
overeenkomen met een gewaarborgde aanwerving
zonder selectieprocedure, naast een
werkloosheidsuitkering die 100% van het loon
bedraagt. De hedendaagse economen zouden Jezus
dus voor gek of communist – of allebei –
verklaren.
Ik
moet toegeven dat ik Jezus’ economisch programma
wel erg gewaagd vind. Maar wat ik wel aanvoel is
dat hij uitgaat van een ontzettend vertrouwen in
kleine mensen – terwijl de economische
onderbouwing van ons socialezekerheidsstelsel
uitgaat van een fundamenteel wantrouwen in de
begunstigden: daar is de werkloze een
gemakzuchtige egoïst die profiteert van de
solidariteit van anderen. Voor Jezus is de
werkloze een mens die een gezin moet
onderhouden, en die gezond moet blijven om de
volgende dag opnieuw aan de slag te kunnen.
Daarom moeten eerst zijn basisbehoeften vervuld
worden, en durven we erop rekenen dat hij
achteraf op zijn beurt een bijdrage zal leveren
aan de collectieve welvaart. Die ‘economie van
het vertrouwen’ trekt me als christen meer aan.
Ze wordt trouwens her en der bedreven in wat de
‘sociale economie’ heet. Er is in Baskenland
zelfs een holding – de Mondragon Groep – waarvan
alle aangesloten bedrijven hun werknemers een
werkgarantie geven voor de rest van hun
loopbaan. Het geeft soms wat problemen, maar het
werkt al meer dan een halve eeuw.
ATD-Vierde
Wereld is in 2016 in Frankrijk gestart met een
aantal kleinschalige proeftuinen onder het label
‘Zones zonder langdurige werkloosheid’. In die
gebieden krijgen (geleidelijk) alle personen die
meer dan een jaar inactief geweest zijn een job
op maat met een contract van onbepaalde duur
tegen het minimumloon aangeboden – ongeacht hun
productiviteit. Er is een speciaal subsidiekader
voor goedgekeurd. Intussen zijn er bijna 1000
van die arbeidsplaatsen geschapen en wordt het
aantal proeftuinen uitgebreid. Het idee is
overgewaaid naar België: het staat in de
regeerprogramma’s van het Brusselse en het
Waalse Gewest, met uitzicht op federale steun.
Zelf heb ik dit jaar met een paar collega’s een
economische haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor
het Brusselse Gewest. Het concept is relatief
duur (ca. 40.000 euro per werknemer per jaar)
maar kan op termijn zijn veelvoud opbrengen als
het slim wordt aangepakt: je kan immers rekenen
op verschillende terugwinningseffecten.
Toch niet zo gek van Jezus!
Lied 554 Voor
mensen die naamloos
Thema 2:
de economie van de generositeit
Lezing:
de broodvermenigvuldiging (Kinderbijbel van
Offringa p.224)
Commentaar
Iedereen
kent het verhaal van de wonderbaarlijke
broodvermenigvuldiging. Ook dat verhaal zal door
mijn collega-economen met een meewarige glimlach
van tafel geveegd worden. ‘There is no such
thing as a free lunch’ zo luidde de titel van
een boek van de Nobelprijswinnaar Milton
Friedman in 1975. Maar het gezegde gaat volgens
Wikipedia al terug tot Epictetus in het oude
Griekenland, een eeuw vóór Christus nota bene.
Wie
van ons gelooft nog letterlijk in dat wonder van
de broodvermenigvuldiging? Neen, het wordt tijd
om dergelijke verhalen te ‘de-mythologiseren’:
Jezus kende zijn Pappenheimers: hij had
natuurlijk door dat heel wat van zijn
toehoorders een picknick bij zich hadden.
Wellicht hield elkeen dat eten verborgen,
denkend dat zij de enigen waren en vrezend dat
alle omstaanders bij hen zouden komen bedelen.
Alleen een kind speelde dat spel niet mee en
liet zijn broodjes en vissen zien. Met dat kind
spande Jezus samen. Tot ieders verbazing zijn
zij zelf beginnen uitdelen – en dat gebaar zal
de toehoorders zo aangegrepen hebben dat zij ook
met elkaar zijn beginnen delen, met het gekende
resultaat. Het echte wonder in het verhaal is
dat Jezus met zijn verkondiging en zijn gebaar
de massa uit een kramp van egoïsme heeft kunnen
halen. Zo heeft hij aangetoond dat een
solidaire, genereuze houding onze wereld tot een
betere plek voor iedereen maakt. Dat is de
economie van de generositeit, tegenpool van het
principe van de individuele nutsmaximisatie uit
onze handboeken economie.
Zijn
daar hedendaagse voorbeelden van? We kunnen geen
beter voorbeeld vermelden dan dat van de
COVID-vaccins. Er worden er miljarden van
geproduceerd, maar de producerende landen hebben
de neiging om een veelvoud te hamsteren van wat
ze nodig hebben. Stel dat Jezus voor de
Wereldgezondheidsorganisatie een lezing zou
komen geven. Ik zie hem dan al enkele dozen met
vaccins bovenhalen en de wereldleiders
uitnodigen om er ze te komen halen…
Dat
vind ik zo sterk aan de campagne ‘een vaccin
voor iedereen’ die door Herman Wouters en zijn
Focolare-vrienden werd opgezet. Zo’n campagne
gaat voorbij aan de vraag welke oplossingen het
meest structureel zijn. Het zijn utopische
gebaren, die een wonder kunnen bewerkstelligen
als mensen zich laten raken in hun diepste
generositeit. Natuurlijk moet daarnaast ook
geijverd worden voor de vrijgave van patenten en
tegen export-embargo’s van grootmachten. Maar
wij geloven evenzeer dat een kleinschalig
burgerinitiatief als een mosterdzaadje kan
werken en mogelijk zelfs farma-reuzen kan
bewegen tot meer maatschappelijke
verantwoordelijkheid.
Lied 582 Hoever te
gaan
Thema 3: de
economie van de wederkerigheid
Lezing:
de onrechtvaardige rentmeester (Lucas 16:1-17)
Commentaar
Er dringt de jongste jaren in de publieke
opinie een nieuwe kijk door op sociale
ongelijkheid, waarbij het armoedeprobleem niet
losgekoppeld kan worden van rijkdom - of toch
van bepaalde soorten rijkdom. Neem bijvoorbeeld
de campagne van Welzijnszorg, die dit jaar over
wonen gaat: wonen wordt voor steeds meer mensen
onbetaalbaar. De stijgende woningprijzen in
Europa zijn zeker niet te wijten aan een snelle
bevolkingsgroei. Volgens Leilani Farhi, Saskia
Sassen en andere wetenschappers ligt de oorzaak
in de voortschrijdende concentratie van vastgoed
in de handen van financiële speculanten. In de
documentaire ‘Push’ getuigen huurders van
appartementen hoe de blok waar zij woonden
opgekocht werd door internationale
vastgoedgiganten zoals Blackstone, waarna de
huurprijzen ineens met tientallen percenten
stegen – soms tot 60% - zonder dat er enige
verbouwing of renovatie was verricht. Wie
de gestegen huur niet kan betalen wordt uit zijn
woning gezet. Zowel in het rijke Noorden als in
ontwikkelingslanden, vallen grote hoeveelheden
vastgoed in handen van dit soort
speculatie-kapitalisten, zowel in de steden als
op het platteland, met rampzalige gevolgen voor
kwetsbare bewoners.
Ook
in Jezus’ tijd waren er soortgelijke praktijken.
In de landbouw bestond een deelpachtsysteem dat
door ‘rentmeesters’ werd beheerd voor rekening
van grootgrondbezitters. De pachters kwamen in
schuldenspiralen terecht en werden door die
rentmeesters afgeperst. De parabel van de
onrechtvaardige rentmeester is één van de
slechtst begrepen parabels van Jezus. Iedereen
veroordeelt de rentmeester omdat hij op eigen
houtje de schulden van pachters gedeeltelijk
kwijtscheldt, zonder overleg met zijn baas. Maar
dat is te kort door de bocht. Immers, de baas
looft het gedrag van de rentmeester! Hij keurt
de truc van de schuldvermindering goed omdat hij
weet dat de rentmeester bij aanvang de
schuldbrieven had vervalst, en zich nu bekeert
van zijn geldhonger.
Misschien
is Jezus dan toch wel een beetje
subversief ? Hij is in elk geval erg
kritisch voor elke vorm van uitbuiting. Maar
tegelijk is hij opvallend mild voor tollenaars
en uitbuiters die zich bekeren. Hij prijst hen,
gaat bij hen eten, blijft zolang bij hen hangen
tot de Farizeeën er schande over spreken. Jezus
veroordeelt het onrecht, maar niet de
onrechtvaardige. Hij verstaat de kunst om
uitbuiters en schriftvervalsers te verlossen van
hun graaicultuur. En elke schurk die zich
bekeert is voor Jezus een reden om te vieren.
Lied 772B Voor
kleine mensen
Thema 4: de
economie van de verantwoordelijkheid
Lezing: Lazarus en
de rijke man (Lucas 16: 19-26)
Commentaar:
De keiharde parabel van de rijke die
onherroepelijk naar de hel gaat staat in schril
contrast met die van de onrechtvaardige
rentmeester. En nochtans volgen beide verhalen
in het Lucasevangelie vlak na elkaar. De
bekeerde kapitalist wordt gevierd, de hardleerse
wordt verketterd. Nochtans is er bij deze
laatste geen sprake van uitbuiting. Wat is dan
het gedrag dat Jezus aanzet tot zo’n
vlijmscherpe veroordeling? Ik denk dat het de
zonde van onverschilligheid is. Wat mij het
meest treft in dit verhaal is dat er nooit een
woord gewisseld wordt tussen de rijke en
Lazarus, ook al ligt deze laatste dagenlang aan
de voordeur van de rijke man. Die doet alsof
Lazarus niet bestaat. En dat maakt Jezus
verbolgen. Dit verhaal is een schot voor de boeg
van weldenkende rijken die hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid ontlopen in de overtuiging
dat zij hun rijkdom eerlijk verdiend hebben. De
boodschap is duidelijk: als je geconfronteerd
wordt met lijden en armoede is er geen enkel
excuus om die uit de weg te gaan.
In
de context van vandaag associeer ik dit
bijvoorbeeld met de problematiek van
belastingontduiking, gekoppeld aan de
onderbescherming van uitkeringstrekkers. Het
leefloon ligt in België zowat 25 tot 40% beneden
de officiële armoedegrens. Gelukkig wil de
huidige regering deze kloof gedeeltelijk
dichtrijden, maar tegen het einde van de
legislatuur in 2024 zal het werk nog lang niet
afgerond zijn. Er zijn overigens in de EU maar 5
à 6 landen waar de sociale bijstandsuitkeringen
min of meer op die armoedegrens liggen. Tegelijk
wordt geschat dat in de EU jaarlijks een
triljoen aan belastinggeld ontdoken of ontweken
wordt. Als overheden die in geldnood zitten dan
gaan besparen op uitkeringen, en als politici
die dit soort beslissingen nemen nadien nog
promotie krijgen in de Europese gremia, zou je
de betrokkenen inderdaad de hel toewensen. Zij
schenden immers de mensenrechten door het lijden
van armen te negeren. Jezus trekt hier een rode
lijn. Wij moeten die ook durven trekken.
Lied 564 Gehoord
van mensen
Voorbeden
(met acclamatie 167 ‘Blijf ons dan roepen’)
Voor onze voorbeden laten sluiten wij ons
aan bij de engagementsverklaring van Helene Van
Acker, vanuit El Salvador
Slotgebed
Heilige
Geest van God,
boezem ons het vertrouwen in dat nodig is
om te durven delen met de werkers van het elfde
uur.
Beziel ons met uw generositeit
Dat wij ons niet opsluiten in individuele
nutsmaximisatie
Geef ons het lef en de energie om te blijven
protesteren
tegen het wilde kapitalisme
Breng onder ons het vuur van uw woord dat
zondaars bekeert
En de ontwapenende mildheid
Die rijken kan redden van hun moordende
graaizucht.
Zegen
|