Liturgische werkgroep
Jaaroverleg 2004-2005
(28 sept. 2004)
Marcel somt bij
het begin van de bijeenkomst een
aantal aandachtspunten op:
- Hoe betrekken we de
kinderen zo dicht mogelijk bij de
dienst?
- Voorbeden : voorzien
door de voorganger of aangereikt door de
derde-wereldgroep
- Thema: vorig jaar:
bijbelbetrokkenheid bij de viering en
bij onszelf;
dit jaar: het profetische in onze
liturgie in ons leven
- Hoe kunnen we vierend
komen tot overgave, zodat we ook met
onze hele persoon aanwezig zijn?
(rol van lichaamsexpressie /
uitdrukking van hoop)
- Ondersteunende rol van
de liturgische werkgroep voor de
voorgangers: niet alleen zeggen wat goed
is, maar ook wat kan verbeterd worden;
- Rol van symbolen /
rituelen
- Praktische elementen:
o.m. geluidsversterker.
Bij de bespreking lopen de
verschillende aandachtspunten natuurlijk
door elkaar. Wat volgt is een min of
meer chronologisch verslag van de
bespreking (met bundeling van thematische
elementen).
De inhoud van de
prediking:
Een van de voorgangers
voelt het contrast tussen de teksten van
Marcel en de eigen preek soms aan als
frustrerend vanwege het niveauverschil op
theologisch gebied.
- Dit mag geen probleem zijn; van leken
wordt geen spitstheologie
verwacht. Iedere voorganger zingt
zoals hij gebekt is, met eigen talenten
en vanuit eigen levenservaring.
Wij zijn allemaal zoekende mensen; het
belangrijkste is dat wij met eigen
woorden getuigenis brengen.
Het voorbereidend gesprek met Marcel
helpt trouwens om ons te behoeden voor
theologische blunders.
- In dit kader wordt ook gewezen op het
belang van de vormingsavonden die
regelmatig op dinsdagavond worden
georganiseerd op Filosofenfontein.
We merken hoe voorgangers groeien in hun
preken door de vorming en door hun
ervaring. Daarom is opbouwende
kritiek zeer belangrijk
- Vraag: heeft het zin om met twee of
drie personen samen een preek voor te
bereiden? Dit zou verrijkend zijn voor
de voorganger, en men zou elkaar ook
beter te leren kennen.
Reactie: voor sommigen kan dit nuttig
zijn, maar anderen werken liever alleen
aan hun preek, als een vorm van
persoonlijke meditatie.
Meer actieve betrokkenheid
van de kinderen bij de viering.
Suggesties:
- Aan de kinderen vragen om vóór de
viering te helpen bij het gereedzetten
van de tafel en het aansteken van de
kaarsen; of de kinderen bij het begin
van de viering samen met de priester de
kapel laten binnenkomen, en daarna laten
vertrekken voor de nevendienst.
Vraag: gaat er dan nog voldoende tijd
overblijven om iets uit te werken in de
nevendienst? Ze zouden, als dat
nodig is, eventueel ook al eens later
kunnen binnenkomen, bv. aan het Onze
Vader... De structuur van de
nevendienst hoeft niet altijd dezelfde
te zijn. Tot de mogelijkheden
behoort ook bv. een diaprojectie (zoals
in het kader van de ecologische
voetafdruk).
- Vraag: sommige bejaarden voelen zich
misschien wat ongemakkelijk bij al die
spontane activiteiten van de
jongeren. Antwoord: de toekomst is
aan de jeugd. Het zal moeilijk
genoeg zijn om de jongeren bij de
vieringen te blijven betrekken als ze
opgroeien. We kunnen af en toe wel
eens speciale aandacht schenken aan de
bejaarden, bv. naar aanleiding van
grootoudersweek.
- vredeswens laten doorgeven niet alleen
aan hun ouders, maar ook aan hun
vriendjes en aan anderen. (Hierbij
wordt opgemerkt dat we allemaal
spontaner en royaler mogen zijn met onze
vredeswensen en gerust eens naar de
andere kant van de kapel mogen lopen.
Dit is een moment waarbij lichaamstaal
heel spontaan tot uiting kan komen.)
- op de zondagen dat er geen
kindernevendienst is, kunnen we een van
de kinderen een tekst laten voorlezen
uit de kinderbijbel.
- de kinderen zelf iets meer laten
vertellen over wat ze hebben gedaan in
de nevendienst
- de viering afsluiten met een gebed
door de kinderen
- kinderkoor: er zijn verschillende
goede zangers bij de kinderen; is de
tijd gekomen voor een nieuw
kinderkoor? Kris wijst op liederen
die speciaal voor kinderen zijn
geschreven; Siska en Lut willen
meehelpen om liederen aan te leren.
Voorbeden
- Er is een vraag om de voorbeden van
de Derde-wereldgroep (elke 3e
zondag van de maand) nauwer te laten
aansluiten bij het thema van de viering;
daarom is overleg nodig tussen de
opsteller van de voorbede en de
voorganger. Op de “preeklijst”
zullen we niet alleen de namen maar ook
de adressen zetten van de
voorgangers. Ook voor de
verantwoordelijken van de
kindernevendienst kunnen via die lijst
contact nemen met de voorgangers.
- Oproep tot spontane voorbeden vanuit
de kapel. Dit is in het verleden
geprobeerd, maar in praktijk niet zo
gemakkelijk; de meesten durven geen
voorbede formuleren zonder schriftelijke
voorbereiding.
- Zou het helpen als er in de viering
papier en potloden werden uitgedeeld om
een gebed neer te schrijven? Of
als op het einde van de viering het
thema van de volgende zondag wordt
aangekondigd, zodat men thuis kan
voorbereiden?
- Reacties:
(a) dat thema staat een week van te
voren niet altijd vast , en
(b) het “voorbedenboek” dat Marcel ooit
introduceerde (iemand zou tijdens de
week een voorbede erin schrijven voor de
volgende zondag) kende geen
overdonderend succes...
- Maar op Witte Donderdag (dus bij
speciale gelegenheden) lukte dit
blijkbaar wel.
Wat ook gemakkelijker lukt, is een gebed
vragen i.v.m. persoonlijke noden.
Dit werkt ook gemeenschapsvormend omdat
de rest van de kapel zich dan betrokken
voelt bij die moeilijke situatie.
Werkgroep
Derde Wereld:
Hoe gaat het met het
project dat door onze gemeenschap wordt
gesteund? Zijn de mensen ginder op
dit ogenblik aan het zaaien of aan het
oogsten? Een heel concrete
voorstelling tijdens de viering helpt om
de gemeenschap te betrekken bij het
project.
Werkgroep
Liturgie
Vorig jaar was het
thema: Jesaja / de psalmen / omgaan
met de bijbel.
Dit jaar wordt speciale aandacht gevraagd
voor het profetische in de liturgie en in
ons leven; en voor een viering met de hele
persoon (lichamelijkheid). Wat wordt
bedoeld met “het profetische”?
Suggesties:
- als gemeenschap moeten wij in
Filosofenfontein een stem helpen
ontwikkelen die dingen in vraag durft
stellen in onze relaties, familiaal en
op het werk. De bijbelse
inspiratie die wij hier vinden moeten we
omzetten in attitudes, ook buiten deze
kapel.
- onze kapelgemeenschap moet ook
zichzelf in vraag stellen: iets kan maar
profetisch zijn als het
maatschappijgebonden is;
- maar het profetische is ook: zich
persoonlijk aangesproken voelen door God
via de bijbel.
Lichamelijkheid
Oosterhuis wees er ooit op
dat de kerk ook een asielplaats moet zijn
voor onze gevoelens.
Er is creativiteit tijdens de woorddienst;
maar de tweede helft van de viering ligt
meestal strak vast. Wordt dit
aangevoeld als een keurslijf, of is die
vaste kern juist goed?
Voorstellen:
- We zouden kunnen communiceren onder
twee gedaanten (het brood deppen in de
wijn), met gewoon brood in plaats van
hosties, om de betrokkenheid bij het
maaltijdgebeuren te bevorderen.
Vanaf welke leeftijd laten we de
kinderen hieraan deelnemen?
Inzicht in de betekenis van rituelen en
tekens is een geleidelijk
groeiproces. We kunnen de ouders
hierover laten beslissen.
- Het breken van het brood combineren
met de vredeswens.
- Er worden suggesties geboden voor een
andere plaatsing van de stoelen – meer
rond het altaar. We zouden kunnen
beginnen met de banken aan de
rechterkant van de kapel naar achter te
plaatsen en te vervangen door
stoelen. Raf zal dit op 17 oktober
uittesten.
Techniek
/ geluid
Hoe kunnen we optimaal
gebruik maken van de mogelijkheden van de
nieuwe geluidsversterker en micro’s?
De klank blijft soms een probleem voor
voorgangers en lezers. We zouden spontaan
naar voor moeten durven gaan om de micro
aan te passen aan de hoogte van een
kind.
Op het einde van het
overleg worden de mobiele micro’s erbij
gehaald om te oefenen; de eerstvolgende
weken zal speciaal aandacht worden
geschonken aan de klank.
|